вторник, 25 септември 2007 г.

* ТУ - ВАРНА

=================================
ТЕХНИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ - ВАРНА
ФАКУЛТЕТ "МОРСКИ НАУКИ И ЕКОЛОГИЯ"
КАТЕДРА "ИКОНОМИКА И МЕНИДЖМЪНТ"
СПЕЦИАЛНОСТ "СТОПАНСКО УПРАВЛЕНИЕ"
-------------------------------------------------------------



ДИПЛОМНА РАБОТА




ТЕМА: Стратегическо планиране във фирма "Метал" АД - Варна





Дипломант:
/Марин Денчев Филев/
фак. № 149899

Научен ръководител:
/доц. д-р. Фани Узунова/

Рецензент:
/доц. д-р. инж. Кирил В. Георгиев/









Варна, 2000 г.
=================================

СЪДЪРЖАНИЕ:

ВЪВЕДЕНИЕ

ПЪРВА ЧАСТ: ТЕОРЕТИЧНИ ОСНОВИ НА СТРАТЕГИЧЕСКОТО ПЛАНИРАНЕ

Глава първа: Стратегическо планиране - същност, съдържание и етапи
1. Същност на стратегическото планиране
2. Стратегическо управление и стратегическо планиране
3. Етапи на стратегическото планиране

Глава втора: Стратегически анализ
1. Определяне на мисията и целите на фирмата
1.1. Същност и съдържание на мисията
1.2. Целева ориентация
2. Анализ на средата
2.1. Съдържание и основни направления в анализа на средата
2.2. Съдържание и критерии за оценка на макрообкръжаващата среда
2.3. Съдържание и критерии за оценка на микрообкръжаващата среда
2.4. Анализ на потенциала на фирмата
3. Стратегическо формулиране и избор на стратегии
4. Стратегически пакет на фирмата

ВТОРА ЧАСТ: СТРАТЕГИЧЕСКО ПЛАНИРАНЕ ВЪВ ФИРМА "МЕТАЛ" АД - ВАРНА

Глава първа: Ситуационен анализ на "Метал" АД - Варна
1. Кратка характеристика на производствено- стопанската дейност на фирмата
2. Анализ на състоянието на макрообкръжаващата среда
3. Анализ на състоянието на микрообкръжаващата среда
4. Анализ на потенциала на фирмата
4.1. Анализ на сегашната стратегия
4.2. SWOT анализ на фирмата
4.3. Оценка на конкурентната позиция на фирмата
4.4. Мисия и целева ориентация на фирмата

Глава втора: Стратегически пакет на "Метал" АД - Варна
1. Общи, глобални бизнес стратегии
1.1. Стратегия за постигане на конкурентно предимство
1.2. Стратегия за развитие на бизнеса
1.3. Стратегия за усъвършенстване на фирменото управление
2. Функционални стратегии
2.1. Производствена стратегия
2.2. Технологична стратегия
2.3. Иновационна стратегия
2.4. Маркетингова стратегия
2.5. Финансова стратегия
2.6. Инвестиционна стратегия
2.7. Стратегия на човешките ресурси
2.8. Организационна стратегия

ЗАКЛЮЧЕНИЕ
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
=================================

РЕЗЮМЕ


Стратегическото планиране(Startegic planning) представлява управленски процес на разработване и поддържане на необходимото съответствие между организационите цели и ресурси от една страна и променящите се условия на средата, от друга. Основната му цел е изработване на бизнес- стратегия, чрез която бизнесът и фирменото портфолио могат да се моделират така, че да гарантират желаното равнище на растеж и рентабилност, а организационните ресурси да се разпределят и използват ефективно за запълване на "пролуката" между това, което е в момента и желае да бъде в бъдеще. Стратегическото планиране изучава бъдещата среда, открива нови възможности или опасности, които се крият в нея, преценява вътрешния потенциал на организацията и на тази основа определя нейните бъдещи цели и възможните пътища за тяхното реализиране. Първостепенна задача на стратегическото планиране е да гледа непрекъснато извън организацията и да подддържа постоянно съответствие с промените в средата. Стратегическо планиране в управлението се нарича дейността, която висшите ръководители извършват като целенасочено проектират схема, която позиционира организацията в средата по най- благоприятен за нея начин. Казано по друг начин, стратегическото планиране е вземане и анализиране на информация от околната среда, на основата на която се решава каква да бъде мисията, целите, стратегиите и портфолио- плана на организацията. Стратегическото планиране е непрекъснат, дългосрочен управленски процес свързан с предвиждането, прогнозирането и изпреварването на промяната в заобикалящата среда. Изпреварващото превиждане на промените в средата и изпреварващото адаптиране на дейността на организацията към тези промени е най- съществения момент, който прави планирането стратегическо. Като процес стратегическото планиране вкючва и проучване и анализиране на пазарните условия, потербностите на потребителите, конкурентноспособните страни и слабости, социалните, икономическите, политическите и културните условия, развитието на технологиите, възможностите за ресурси и всичко онова, което може да представлява опасност или заплаха за организацията. Краен резултат от стратегическото планиране е стратегическия портфолио- план. Чрез него се определят: мястото на организацията в икономиката, нейната мисия, общи цели, организационна структура на управление, иновационната, инвестиционната, производствената, маркетинговата, кадровата, финансовата политика, политиката на поглъщане и преобразуване, политиката на извънредните капиталовложения и на резервните програми. Стратегическият план е макрорамкта, която направлява управленските решения, но " главната ценност на плана е не документа като такъв, а процедурите и решенията, които са намерили отражение в него", защото те отразяват подхода на организацията към бъдещето. Крайната цел на стратегическото планиране е постигането на висока конкурентноспособност в дългосрочен план и решаването на основното стратегическо противоречи между това което е и това, което трябва да бъде организацията след определен период от време. А краен продукт на стратегическата дейност, според Игор Ансоф, е комбинацията от нови продукти, пазари и технологии, разработени в компанията.

В дипломната работа се разглежда процеса на стратегическо планиране и изготвяне на стратегически портфолио- план във фирма "Метал" АД- Варна.

"Метал" АД- Варна е частно акционерно дружество, създадено чрез работническо- менаджерска приватизация на държавната фирма "Метал" ЕАД- Варна през 1995 г., с предмет на дейност: производство и търговия на секретни заключващи системи, строителен и мебелен обков, метални врати, цинково- алуминиеви сплави и стоманени ленти. Фирмата функционира в сравнително стабилна външна среда и е в етап на растеж в своя жизнен цикъл.

* Стратегически възможности за бъдещо използване на силните страни на фирмата са:

- добра научно- изследователска и развойна дейност;

-добра патентна и маркова защита;

- възможности за икономии на мащаба;

- развита дистрибуторска мрежа;

- добър пазарен имидж;

- добри финансови показатели и резултати;

- балансирана инвестиционна програма;

- добре разработени функционални стратегии

* Стратегически възможности за преодоляване на слабите страни на фирмата са:

- незадоволително състояние на технологиите и оборудването;

- няма внедрена система за управление на качеството ISO- 9000 към момент на изготвяне на SWOT- анализа;

- слабости в мениджмънта;

- поддържане на излишни капацитетни възможности;

- слаба международна дейност;

- липса на програма за обучение и преквалификация на персонала

Въпреки отчетените при анализа слаби страни на фирмата, конкурентноспособността и е много добра. Фирмата има завоювани добри пазарни позиции и отстоява лидерската си позиция на пазара на обков.

* Бизнес мисията на фирмата е:

"Метал" АД-Варна, лидер в производството на строителен и мебелен обков в страната, предоставя на производители и търговци висококачествена продукция и гаранции за сигурност и секретност.

* Мотото на фирмата е:

"Сигурност, спокойствие и уют за теб и твоя дом".

* Генералната линия на развитие на фирмата е:

Концентриране и насочване на усилията към обновление, бърз растеж и запазване на специализацията на производството.

*Стратегичски порт фолио- план на "Метал" АД- Варна включва: бизнес, функционални и оперативни стратегии.

* Общи, глобални бизнес стратегии за бъдещо развитие на фирмата са:

- стратегия на разходно лиерство, насочена към понижаване н апроизводствените разходи, без съпътстващо понижение на цените с производствен акцент "никой не може да го произведе по- ефтино" и маркетингов акцент "добра полезност на разумни цени";

- стартегия на вътрешно- фирмено развитие, с акцент по посока на продукта- усъвършенстване и модофициране на съществуващите и създаване на нови продукти и с акцент по посока на развитие на фирмата- насочен към цялостното усъвършенстване и развитие;

-стратегия за усъвършенстване на фирменото управление, насочена към преоринтиране(запазване на конкурентноспособността) в посока на отслабане на рестрикционните сили.

*Функционални стратегии на фирмата са:

- производствена стратегия- стабилизиране на производството, освобождаване от излишните производствени мощности и повошаване производителността на труда;

-технологична стратегия- усъвършенстване и придобиване на нови технологии;

- иновационна стратегия- разработване и внедряван ена нови модели изделия;

- маркетингова стратегия- стратегия, насочена към масовия потребител с акцент "добра плезност на разумни цени";

- финансова стратегия- запазване на финансовата стабилност и подобряване на финансово- икономическите показатели на фирмата;

- инвестиционна стратегия- обновяване на производствените мощности и подобряване на производителността и технологичната структура на фирмата;

- стратегия на човешките ресурси- повишаване на образователното и квалификационно ниво на персонала;

- организационна стратегия- изграждане на адекватна на развитието на фирмата организационна структура и използване на съвременна и ефективна управленска технология.

"Метал" АД- Варна- лидерът в производството на обков в България, има реални възможности и в бъдеще да запази изградения си обществен имидж и пазарни позиции, както и възможности за трайно присъствие на европейския и международен пазар.

=================================
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА

1. Ансофф, И. Х., Стратегическое управление, Москва, 1989
2. Ансофф, И. Х., Новая корпоративная стратегия, Санкт Петербург, 1999
3. Белев, Д., Икономически анализ, прогнозиране и планиране в предприятието, С., 1988
4. Димитров, Д., Стратегическо управление на фирмата, С., 1993
5. Динев, Д., Кръстев, Т., Анализ на финансово - счетоводните отчети, С., 1993
6. Дракър, П., Новаторство и предприемачество, Ц., 1992
7. Еременко, И. Н., Штоль, В. В., Бизнес план, изд. РАУ "Обозреватель", Москва, 1994
8. Златков, И., Финансово - счетоводен анализ, С., 1996
9. Маринова, Е., Маркетинг, В., 1996
10. Младенова, Г., Стратегическо маркетингово планиране, С., 1998
11. Ненов, Т., Стратегически мениджмънт, В., 1996
12. Панайотов, Д., Стратегическо планиране, Св., 1997
13. Паунов, М., Стратегии в бизнеса, С., 1997
14. Питърс, Т., Уотърман, Р., Към съвършенство във фирменото управление, С., 1998
15. Томпсон, А. А., Стриклед А. Дж., Стратегический мениджмент, Москва, 1998
16. Узунова, Ф., Основи на мениджмънта, В., 1997
17. Христов, С., Основи на управлението, В., 1997
18. Годишен статистически справочник на НСИ, С., 1998
19. Информационен бюлетин на БНБ, бр. 5, 6, 7/ 1999
20. Сп. Банки, инвестиции, пазари, бр. 4, 5, 6, 7/ 1999
21. В-к. Делова седмица, бр. 18/ 1998
22. Ansoff, H. I. Corporate Strategy. NJ, Mc Graw-Hill, 1965
23. Ansoff, H. I. Implanting strategic management. NJ, Prentice Hall, 1984
24. Mintzberg, H. Quinn, J. B. The Strategy Process. Cosepts, Contexts, Cases. Prentice Hall, 1991