вторник, 25 септември 2007 г.

* ИУ - ВАРНА

================================
ИКОНОМИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ - ВАРНА
КАТЕДРА: "ФИНАСИ И КРЕДИТ"
МАГИСТЪРСКА ПРОГРАМА: "КОРПОРАТИВНИ ФИНАНСИ"
-----------------------------------------------------------


ДИПЛОМНА РАБОТА



МАГИСТЪРСКА ТЕЗА: "Проблеми при усвояването на средствата по Европейските предприсъединителни фондове за развитие на българския бизнес"




Дипломант:
/Марин Денчев Филев/
фак. № 3255

Научен ръководител:
/доц. д-р Ирина Иванова/

Рецензент:
/доц. д-р. Тодорка Владимирова/





Варна, 2004 г.
=================================

СЪДЪРЖАНИЕ:


ВЪВЕДЕНИЕ


ГЛАВА ПЪРВА: РОЛЯТА НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ СТРУКТУРНИ И ПРЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНИ ФОНДОВЕ ЗА РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС

1. Европейски структурни фондове - инструменти на политиката на Европейския съюз за икономическо и социално сближаване
1.1. Възникване и развитие на структурните фондове
1.2. Принципи и приоритети на структурните фондове
2. Европейски предприсъединителни фондове и програми - възможности за подпомагане развитието на българския бизнес
2.1. Програма ФАР
2.2. Програма ИСПА
2.3. Програма САПАРД


ГЛАВА ВТОРА: УСВОЯВАНЕ НА СРЕДСТВАТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ПРЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНИ ФОНДОВЕ И ПРОГРАМИ ЗА РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС

1. Усвояване на средствата по проекти на Програма ФАР (2000 - 2003) в подкрепа на развитието на българския бизнес
1.1. Програма ФАР - Икономическо и социално сближаване
1.2. Програма ФАР - Трансгранично сътрудничество
2. Усвояване на средствата по проекти на Програма ИСПА (2000 - 2003) в подкрепа на развитието на бългрския бизнес
2.1. Програма ИСПА - Екология
2.2. Програма ИСПА - Транспорт
3. Усвояване на средствата по Мерки на Програма САПАРД (2000-2003) в подкрепа на развитието на българския бизнес
3.1. Програма САПАРД - Инвестиции в земеделски стопанства
3.2. Програма САПАРД - Подбряване на преработването и маркетинга на селскостопанските и рибни продукти
3.3. Програма САПАРД - Развитие и диверсификация на икономическите дейности и създаване на възможности за многостранни дейности и алтернативни доходи


ГЛАВА ТРЕТА: ИЗГОТВЯНЕ, ОЦЕНКА И ПОДБОР НА ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ИНВЕСТИЦИОНЕН ПРОЕКТ ЗА ФИНАНСИРАНЕ ОТ ЕВРОПЕЙСКИТЕ ПРЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНИ ФОНДОВЕ И ПРОГРАМИ ЗА РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС


1. Изготвяне на предложение за инвестиционен проект за финансиране от Европейските предприсъединителни фондове и програми
1.1. Подготовка за изготвяне на предложение за инвестиционен проект
1.2. Правила и процедури при изготвяне на предложение за инвестиционен проек
1.2.1. Съдържателно описание на предложение за инвестиционен проект
1.2.2. Техническо описание на предложение за инвестиционен проект
2. Оценка и подбор на предложение за инвестиционен проект за финансиране от Европейските предприсъединителни фондове и програми


ИЗВОДИ И ПРЕПОРЪКИ
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
=================================

РЕЗЮМЕ

Икономическото и социалното сближаване (Economic and Social Cohesion - ESC), е един от трите стълба на европейската и социална пазарна икономика, наравно с Икономическия и валутен съюз и Единния вътрешен пазар. То стои в основата на действията на Европейския съюз (ЕС) в областта на регионалното развитие и в бъдеще ще има повишено политическо, икономическо и социално значение.
Политиката за икономическо и социално сближаване (кохезия) е насочена към намаляване разликата в нивото на развитие на различните региони и изостаналостта на най-слабо развитите региони, включително земеделсйите, чрез преразпределение на финансовите ресурси от бюджета на ЕС на принципа на солидарността между страните членки.
Значението, придавано на сближаването, произтича от убеждението, че солидарността и взаимопомоща са също толкова важни за прогреса колкото и пазарните сили, не само по социални причини, но и поради оптимизиране на общите икономически ползи, тъй като има ясни доказателства за подтискващите ефекти на неравенството върху растежа. Или казано с други думи, не всички европейци имат едни и същи предимства и възможности за успех, когато се сблъскват с предизвикателствата на глобализацията, защото всичко зависи от това дали те живеят в проспериращ или по- беден район, в динамична или западаща област, в град или село, в периферията или в икономическия център на Общността.
Този ангажимент на ЕС към териториалната и социалната справедливост определя смисъла на съществуването на структурните фондове, фонда за сближаване (кохезионен фонд), Европейската инвестиционна банка, като и на другите съществуващи в тази връзка финансови инструменти. И структурните фондове и кохезионният фонд отпускат безвъзмездни помощи, които съвместно с финансовите приноси на съответната страна членка на съюза и на други донори, дават възможност за осъществяването на специфични мерки, водещи до преодоляване на различията в равнището на развитие на различните региони и изостаналостта на най- малко облагодетелстваните такива.
Трябва обаче да се отбележи, че структурните фондове не финансират пряко отделни инвестиционни проекти. Те предоставят финансова подкрепа на приети многогодишни програми, т.е. съвкупност от проекти, участници и финансови средства, насочени към постигането на обща цел в приоритетно направление по стратегии за развитие, разработени в партньорство с Европейската комисия, съответните национални, регионални и местни власти, включително и икономическите и социалните партньори, определени съобразно националните правила и практики, в рамките на даден планов период и срокове.
На принципа на това партньорство се извършва изготвянето, финансирането, мониторинга и оценката на финансовото подпомагане. Финансирането от структурните фондове на Европейския съюз, обаче не замества националната структурна помощ, а само я допълва.
Структурните фондове чрез многогодишни целеви програми и Кохзионния фонд подкрепят страните членки, инвестирайки в производствения сектор и бизнеса с цел:
* създаване на заетост;
* консултиране на малки и средни предприятия (бизнеспланове, учредяване, финансов инженеринг, трансфер на технологии, маркетинг и др.);
* за развитие на регионалния и местния потенциал и диверсификация на икономиката в региона;
* изграждане на основната съпътстваща икономическа и бизнес инфраструктура;
* екология, транспорт, телекомуникации, енергетика, преработка на твърди отпадаци и отпадни води;
* изследвания и технологични иновации;
* усъвършенстване на инфраструктурата в областта на образованието и здравеопазването;
* подобряване на структурите за производство, преработка и маркетинг на земеделските и рибни продукти;
* диверсификация на икономиката в селските райони (главно чрез туризма);
* опазване на околната среда;
* реставрация на архитектурни паметници;
* създаване, опазване и разпостранение на културни ценности;
* възраждане на западнали градски райони;
* трансгранично и транснационално сътрудничество;
* развитие на нови професионални компетенции и адаптиране на структурите за обучение и заетост

Безвъзмездна финансова подкрепа от Структурните фондове ще получават одобрени инвестиционни проекти на частни, държавни и смесени фирми в сферата на производството и услугите, съпътстващата бизнес инфраструктура, екологията, транспорта и селското стопанство, проекти на фермерски стопанства и физически лица - селскостопански производители, проекти на неправителствени организации, общински и регионални проекти.
Основните проблеми пред българския бизнес, свързани с усвояването на средствата от Европейските фондове и програми са свързани с:
* недостатъчния административен капацитет за управление и контрол на отпусканата безвъзмездна помощ;
* липсата на прозрачност и еднакви критерии за оценка и подбор на инвестиционните проекти за финансиране;
* високата степен на корупция на всички нива на функциониране, управление и контрол на средствата по предоставените безвъзмездни помощи;
* допълнително утежнените и нерегламентирани бюрократични процедури;
* трудното осигуряване на предварително финансиране от банките и липсата на достатъчно собствени средства за реализирането на проекта;
* нелоялната конкуренция;

От съществено значение за успешното кандидатстване за получаване на финансиране от Европейските фондове и програми е качественото изготвяне на предложение за инвестиционен проект за финансиране. Рискът от изготвяне на некачествено предложение за инвестиционен проект за финасиране от Европейските фондове и програми от специализирани консултантски фирми е голям, защото у нас няма нормално развит пазар на този вид услуги и нормативно определени изисквания за сетрифициране на правото за упражняване на такъв вид дейности.
Основните проблеми при изготвянето, оценката и подбора на предложенията за инвестиционни проекти за финансиране от Европейските фондове и програми, са свързани с недостатъчния административен капацитет за изготвяне на инвестициони проекти, логическо следствие от неразвитата национална инфраструктура за управление на проекти, възможностите за субективна оценка за редовността на документите за кандидатстване, неспазването и различното тълкуване на приетите нормативни документи, липсата на ефективен държавен и обществен контрол за премахване на съществуващите предпоставки за извършване на корупционни действия.
За преодоляване на съществуващите проблеми и създаване на възможности за по-добро усвояване на средствата от Европейските фондове и програми, насочени и към подпомагане развитието на българския бизнес, могат да се направят следните предложения:
* държавата да създаде условия за повишаване ангажираността на бизнеса в този процес, чрез изграждане и прилагане на механизми за преодоляване на натрупаните негативи в пазарната среда, изразени най- вече в нелоялна конкуренция и корупционни действия;
* за преодоляване на проблемите свързани с недостатъчния административен капацитет, се препоръчва въвеждането на задължителна сертификация по управление на проекти за служителите пряко отговорни за процеса на изработване и управление на инвестиционните проекти;
* за преодоляване на корупцията и премахването на предпоставките за изграждане на корупционни схеми, се препоръчва създаването и прилагането на механизми за открита и публично достъпна информация за всички процеси съпътстващи програмирането, управлението и контрола на финансовите средства, както и създаване на предпоставки и условия за упражняване на ефективен обществен контрол върху израходването на безвъзмездните помощи от Европейските фондове и програми и съпътстващото съфинансиране, чрез субсидии от Държавния бюджет;
* държавата трябва да увеличи своята финансова подкрепа за стартиращите Малки и средни предприятия и фирми и да им създаде условия за по- лесен достъп до финансовите ресурси на държавно подпомаганите гаранционни фондове, с цел даването на възможност за кандидатсването им и получаване на безвъзмездна помощ от Европейските фондове и програми, изискващи частично съфиннсиране.

Политиката на Европейския съюз за икономическо и социално сближаване насочена в областта на регионалното развитие, в бъдеще ще има голямо значение за развитието на България и българския бизнес предвид относителната изостаналост на страната и неоходимостта от финансова подкрепа за преодоляване на съществуващите остри икономически, социални и екологични проблеми.
В тази връзка, от съществено значение за България и българския бизнес е доброто познаване и прилагане на принципите, целите, приоритетите и механизмите на действие на Европейските фондове и програми, предпоставка за успешното и ефективно усвояване на предоставения безвъзмездно финансов ресурс.
Основното предизвикателство пред България и българският бизнес, през следващите години, ще бъде насочено към доразвиване и усъвършенстване на механизмите за програмиране, управление, контрол и усвояване на средствата по Европейските структурни фондове и програми и Европейския кохезионен фонд.
България и българският бизне имат реални шансове за успех и достойно място в бъдеща обединена Европа.
=================================

ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА

1. Борисов, О., Сборник "Основни договори на Европейския съюз", изд. Нова звезда, С., 1999
2. Борисов, О., Право на Европейския съюз, изд. Юрипрес, С., 2000
3. Гочев, А., Е. Симеонова, Проектът - от идеята до финансирането, изд. Албатрос, С., 1999
4. Павлов, П., Научно - приложни методи и средства за разработване и управление на проекти в публичния сектор, ИК "Призма", С., 1998
5. Павлов, П., Източници за финансниране на публични проекти, ВСУ "Черноризец Храбър", Варна, 2002
6. Павлов, П., Предприсъединителни инструменти на Европейския съюз, ВСУ "Черноризец Храбър", Варна, 2003
7. Проданов, С., Инвестиционен анализ на публични проекти, изд."Абагар", В. Търново, 2001
8. Стоянова, В., 32 програми за финансиране на фирмите - земеделието - общините, изд. "Контраст", С., 2003
9. Шикова, И., Регионална политика на Европейския съюз, изд. Институт за икономическа политика, С., 1999
10. Шикова, И., Сборник "Оценяване на проекти по Европейски програми", изд. Институт за икономическа политика, С., 2003
11. Институционални механизми за използване на предприсъединителните фондове на Европейския съюз в България, материали от семинара проведен на 2 юни 2003 г. във ВСУ "Черноризец Храбър", В., 2003
12. Наръчник за писане на проекти в централна и източна Европа и бившия Съветски съюз, изд. фондация "Ресурсен център", С., 1995
13. Сп. АМС - Аспекти, ст., Проектен цикъл - фази, цели, отговорности, критерии за успех на проектите, бр. 1/ 2000
14. Сп. АМС - Аспекти, ст., Проектен цикъл - идентифициране на проекта: цели, изисквания, инструменти, техники, бр. 3/ 2000
15. Сп. Земеделие плюс, ст. Проблеми на финансирането на аграрния бизнес в периода на присъединяване към Европейския съюз, бр. 1/ 2003
16. Сп. Икономика и управление на селското стопанство, ст. Бариери пред малките и средни селскостопански производители, кандидастващи по програма САПАРД, бр. 6/ 2001
17. Сп. Икономика и управление на селското стопанство, ст. Проблеми с програмите на инвестиционна помощ, бр. 6/ 2002
18. Сп. Банки, инвестиции, пари, ст. Структурни политики и фондове на Европейския съюз, бр. 5/ 2003
19. Сп. Мениджър, ст. САПАРД и няколко успели проекта, бр. 5/ 2003
20. В-к Капитал, Европейски програми за финансиране на български компании- специално приложение, бр.5/ 2003
21. В-к Икономически живот, ст. Предприсъединителните програми на Европейския съюз - проблеми при разходването на средства, бр. 20/ 2003
22. Наредба № 14 на МЗГ за условията и реда за представяне на безвъзмездна финансова помощ за инвестиции в земеделските стопанства по Специалната предприсъединителна програма на Европейския съюз за развитие на земеделието и селските райони в Република България (САПАРД), дв., БР. 50/ 01.06.2001 г., изм. и доп. ДВ., бр. 56/ 20.06.2003
23. Наредба № 15 на МЗГ за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за развитие и разнообразяване на икономическите дейности, пре4доставяне на вузможности за многостранни дейности и алтернативни доходи по Специалната предприсъединителна програма на Европейския съюз за развитие на земеделието и селските райони в Република България (САПАРД), ДВ., бр. 50/ 01.06.2001 г., изм. и доп. ДВ., бр. 56/ 24.06.2003
25. Наредба № 16 на МЗГ за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за подобряване преработката и маркетинга на селскостопански и рибни продукти по специалната предприсъединителна програма на Европейския съюз за развитие на земеделието и селските райони в Република България (САПАРД), ДВ., бр. 50/ 01.06.2001 г., изм. и доп. ДВ., бр., 56/ 20.06.2003
26. Practical Guide to contact procedure financed from the General Budget of the European Communities in the context of exterpal actions
27. The New Programing period 2000 - 2006: methodological working papers
28. Guide for the Assessment of Project Proposale
29. Assessing the Quality of a Financing Proposal
30. Project Cycle Management Traiding Cources Nandbook